Μια πρόταση του Δήμου Ιωαννιτών με προοπτικές για πολλές δράσεις
Μία «προίκα» για το Νησί της Παμβώτιδας αναμένεται να φέρει η ένταξη του δήμου Ιωαννιτών στις 100 κλιματικά ουδέτερες πόλεις της Ευρώπης, ως μία από τις έξι πόλεις της χώρας, που εντάχθηκαν από πέρυσι στη φιλόδοξη και καινοτόμα αυτή προσπάθεια.
Η προίκα αναφέρεται στην προοπτική ώστε το Νησί της Παμβώτιδας να είναι το επόμενο νησί της χώρας μετά την Αστυπάλαια και τη Χάλκη, αλλά και το πρώτο πανευρωπαϊκά σε λίμνη, στο οποίο θα αναπτυχθούν παρεμβάσεις για την επίτευξη ουδέτερου περιβαλλοντικού αποτυπώματος, για πλήρη ενεργειακή αυτονομία και χρήση της ηλεκτροκίνησης κατ’ αποκλειστικότητα στις χερσαίες αλλά και στις πλωτές μεταφορές.
Θα μπορούσε να πει κάποιος, ότι ο σχεδιασμός άρχισε να αναπτύσσεται με την ανακοίνωση του υπ. Περιβάλλοντος στις αρχές Απριλίου για την δέσμευση ποσού ενός εκ. ευρώ για την αντικατάσταση των ρυπογόνων μηχανών των καραβιών που εκτελούν τα δρομολόγια από και προς το Νησί, όμως φαίνεται πως οι προοπτικές και το μέγεθος των παρεμβάσεων, άρα και το σύνολο του προϋπολογισμού των έργων και δράσεων είναι πολύ μεγαλύτερο.
Πληροφορίες της «Ε» αναφέρουν, ότι η πρόταση αυτή κατατέθηκε από τη δημοτική αρχή, μέσω του αρμόδιου αντιδημάρχου έργων Γεώρ. Αρλέτου στην Γεν. Γραμματέα Ενέργειας του ΥΠΕΝ Αλ. Σδούκου, στη συνάντηση που είχαν πριν από δέκα ημέρες στα Ιωάννινα, παρουσία της βουλευτού Ιωαννίνων Μαρ. Κεφάλα.
Στη συνάντηση αυτή, ο κ. Αρλέτος μετέφερε την εν λόγω πρόταση του δήμου Ιωαννιτών, ώστε να εξεταστεί το πλαίσιο στο οποίο θα μπορούσε να ικανοποιηθεί με δεδομένη και την πρακτική που έχει ήδη εφαρμοστεί στη νησιωτική Ελλάδα (Αστυπάλαια, Χάλκη), αλλά και σε συνδυασμό με το πλεονέκτημα των Ιωαννίνων, ως μία από τις έξι πόλεις της χώρας, που συμμετέχουν στην ευρωπαϊκή πρωτοβουλία για την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας ως το 2030.
Η Γεν. Γραμματέας Ενέργειας του ΥΠΕΝ δεσμεύτηκε, ότι θα εξετάσει λεπτομερώς το ζήτημα και ζητήθηκε ήδη από τον δήμο Ιωαννιτών, να συγκεντρώσει και να παραχωρήσει το σύνολο των διαθέσιμων στοιχείων για τις ενεργειακές καταναλώσεις στο Νησί.
Ποιες παρεμβάσεις προβλέπονται
Με βάση το μοντέλο που εφαρμόστηκε ήδη στη νησιωτική Ελλάδα, σχεδιάζονται παρεμβάσεις ουδέτερου περιβαλλοντικού αποτυπώματος, με πλήρη ενεργειακή αυτονομία και κάλυψη στο 100% των πλωτών και χερσαίων μεταφορών στο νησί, με ηλεκτροκίνηση. Για το Νησί της Παμβώτιδας θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν όπως αναφέρθηκε στη συνάντηση για την αποθήκευση ενέργειας και εγκαταστάσεις αντλιοστασίων στην παραλίμνια περιοχή, για την αποθήκευση, της παραγόμενης από Ανανεώσιμες Πηγές, ενέργειας.
Ίσως η πλέον εύκολη και προσιτή δράση να είναι η αντικατάσταση του συνόλου των οχημάτων που είναι ελάχιστα στο Νησί, με ηλεκτρικά, δίκυκλα και ποδήλατα, με την ανάπτυξη ενός τοπικού δικτύου φόρτισης και η ενσωμάτωση «έξυπνων» συστημάτων ηλεκτροφωτισμού, όπως ήδη αποφασίστηκε για τη Χάλκη.
Σε δεύτερο επίπεδο το Κάστρο
Στην ίδια συνάντηση τέθηκε υπόψιν της κας Σδούκου και μία άλλη πρόταση κα προοπτική εντασσόμενη και αυτή στο ίδιο πλαίσιο της απόκτησης ενεργειακής αυτονομίας στο Νησί, αλλά και για μία ακόμη περιοχή του δήμου, που μπορεί να είναι οριοθετημένη σαφώς και με ευδιάκριτα οικιστικά χαρακτηριστικά. Έτσι, μία από τις πρώτες σκέψεις αφορούσαν στην περίπτωση να προστεθεί στο ίδιο αίτημα ένταξης σε κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα του ΥΠΕΝ και η Καστροπολιτεία.
Η προοπτική αυτή ενδιαφέρει απόλυτα και το υπ. Πολιτισμού, καθώς στο Κάστρο εξελίσσονται μία σειρά έργων που αλλάζουν σταδιακά τη φυσιογνωμία του, ενώ η προοπτική της ενεργειακής αυτονομίας και του μηδενικού περιβαλλοντικού αποτυπώματος, μπορεί να αποτελέσει ένα ισχυρό διαπραγματευτικό ατού στη μελλοντική συζήτηση – εάν υποθέσουμε, ότι κάποια στιγμή ανοίξει – για την ένταξη της Καστροπολιτείας στον κατάλογο των μνημείων της Unesco.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
(πηγή: epirusonline.gr)